Promocja firmy i Google AdWords

wady adwordsGoogle AdWords to platforma umożliwiająca tworzenie reklam, przypisywanie ich do określonych słów kluczowych, a następnie wyświetlanie przez internautów, którzy wpisali owe z góry ustalone słowa w okno wyszukiwarki. To fantastyczny sposób na rozreklamowanie usług własnej firmy, czy tworzonych przez nią produktów. Jak jednak działa ta platforma?

Plusy AdWords

Google AdWords umożliwia wyświetlanie reklam tylko tym internautom, którzy są rzeczywiście zainteresowani naszym produktem. Dopasowanie reklam do słów kluczowych zapobiega sytuacji, gdy reklamy są przez użytkowników sieci po prostu wyłączane. Jeśli ktoś wpisał w okno wyszukiwarki jakieś słowa kluczowe, które wiążą się z prezentowanym produktem, bądź firmą, to rosną szanse, że reklama realnie go zaciekawi i postanowi ją przejrzeć. A gdy już to zrobi, być może skorzysta z oferty. Twórcy reklamy mogą poza tym nie tylko przypisać odpowiednie słowa kluczowe do danej reklamy, lecz również wskazać obszar, na którym będzie odbywać się akcja promocyjna danej marki, produktu, czy serwisu. Kolejną olbrzymią zaletą jest dostosowanie kosztów do realnego zainteresowania internautów. Płacimy bowiem nie za samo wyświetlenie komuś naszej reklamy, ale za jego kliknięcie w nią. W ten sposób internauta staje się już potencjalnym klientem – i tylko za jego działanie wniesiemy opłaty. To o wiele lepsze rozwiązanie, niż w innego typu nośnikach – na przykład w telewizji. Reklamowanie własnego produktu zwykle wiąże się z niezwykle wielkimi kosztami, jakie dana stacja liczy sobie za promocję na antenie. Na podobnych zasadach działa radio. A przecież to, że ktoś usłyszy daną reklamę w drodze do pracy, czy w siedząc w domu na kanapie nie musi się wcale przełożyć na zakup jakiegoś towaru, ani nawet na zapamiętanie jego nazwy. Reklamując się za pomocą Google AdWords zyskujemy użytkowników, którzy sami poszukują czegoś związanego z usługami naszej firmy – jeśli oferta będzie dobra, na pewno postanowią z niej skorzystać. Kliknięcie w link kierujący do danego serwisu również zwiększa szanse na przykład na zamówienie jakiegoś produktu od razu.

Google AdWords - wady

Oczywiście, powyższe rozwiązania mają również swoje wady. Przede wszystkim wiążą się one z kosztami, jaki poniesiemy w trakcie kampanii. Mogą być bardzo niewielkie – Google twierdzi, że reklama jest warta tyle, ile dana firma chce za nią zapłacić – jednakże niewłaściwe przeprowadzenie kampanii może nas sporo kosztować. Cena wynika bowiem z trzech rzeczy:

- popularności wyrażenia kluczowego

- stawek licytowanych przez konkurencję

- jakości reklamy

adwords zaletyZe względu na fakt, że im ogólniejsze słowo, tym więcej firm chętnych na dodanie do powiązanych z nim wyświetleń swojej reklamy, Google wprowadziło zasadę licytacji. Licytując stawkę za jedno kliknięcie nie mamy przy tym nigdy pewności, ile zaoferowała nasza konkurencja. Nie wiemy zatem, na którym miejscu w wynikach się znajdziemy. Licytowana stawka decyduje zatem o powodzeniu całej kampanii. Wraz z czasem nabierzemy wprawy i będziemy potrafili precyzyjnie wyliczyć ile warte jest kliknięcie w dany link – na początku jednak może być to bardzo trudne.